Marknad i Pointe-á-Pitre

Sitter i Pointe-á-Pitre på ett café och njuter av en glass och en mini-banan ;) är på marknad med lite gäster idag. Här inne i största staden på ön är det högljutt, färgglatt, mkt folk, hög musik, trängsel och en härlig stämning. Idag har jag kombinerat att gå i lite vanliga affärer med att ta en sväng på marknaden och nu en fika innan vi åker tillbaka mot hotellet igen. Funderar på vad jag ska köpa med mig hem för souvenirer till familjen. Här är mkt att välja på så har lite beslutsångest. Som tur är har jag ca 3 månader kvar innan det bär av hemåt igen. Så lär ju hinna gå på marknaden några ggr till innan dess ;) idag har jag faktiskt fyndat lite till mig själv - en ny topp och ett fat gjort i trä format som ett hjärta (vad annars)! Har även letat efter en kofta/tjocktröja samt byxor då jag är frusen på kvällarna. Vant sig vid klimatet kanske ;) men hittade inget av det idag. Hade även behövt handla hem lite nödvändiga saker som tandkräm, tvål och sånt där men det får vänta. Var skönare att bara strosa omkring i sin egna värld. Det är såna kontrast om man jämför Pointe-á-Pitre med runt omkring där hotellet ligger. Är kul att visa gästerna vilken skillnad det är och visa det lite mer lokala. Det är många som är nöjda efter de ca 2,5h som de har på sig. Det är kul att uppleva men man blir rätt trött i huvudet ;) 

Igår var jag på Ilet Caret med lite gäster. Detta är en liten liten korallsandö med ca 15 palmer på, that's it. Väldiga kontrast till idag om man säger så ;) den här utflykten är jätte härlig. Vi börjar med att åka minibuss till hamnen i Deshaies som är närmsta byn. Här möter vi upp Jean Pierre som är vår skeppare. Framför oss sen har vi ca 1,5h i båten längs med kusten. Vi passerar hotellområdet och får se Fort Royal från en helt annan vinkel. Ungarna tycker alltid det är så kul och vinkar och skriker till alla gäster som de ser ;) igår hade jag 4 barn med på utflykten. Jag blev kallad fröken hela tiden och fick vara lite lekledare. Sjukt kul! Helt underbara barn. När vi når ön lägger båten till en bit utanför för att inte förstöra något. Här har man sedan två val - simma in eller åka jollen in med Jean Pierre eller Cedric. De flesta väljer att rota fram simfötter och snorkelset och slänga sig i pluret. Så fort Jean Pierre och Cedric har kört in grillen, all mat och dryck så börjar de köra in gästerna som är kvar på båten. Jag får vänta kvar till sist för att ta in alla väskor. Väl inne på ön hjälper jag till att duka upp och förbereda inför lunchen. Sen har jag lite fritid innan det serveras aperitif innan maten. Igår dukade vi upp ett drinkbord ute i vattnet, jätte mysigt. När maten är redo är alla oftast väldigt hungriga. Det serveras grönsaker och baguetter till förrätt. Det smakar alltid lika gott. Till detta serveras en senapsvinigrett som är ljuvlig att ha till och doppa brödet i. När alla ätit upp detta och hällt i sig ett glas vin eller två hjälper jag till att langa lite tallrikar för att börja servera varmrätten som oftast består av ris med kycklingklubbor i en fantastisk god sås. Det är glada miner och alla äter på som bara den. Det fylls på både i glasen och på tallrikarna. Maten är alltid väldigt uppskattad och Jean Pierre får många härliga lovord. Det skickas sedan runt en stor platsbalja där man ska slänga ner sina matrester (om det finns några) och efter detta kommer en rulle med hushållspapper för att göra rent tallriken med, snabb diskning. Sedan börjar Cedric att servera efterrätten som består av grillad banan med smält choklad i. Tätt hack i häl kommer Jean Pierre och häller på varm romsås och sprutgrädde. MUMS! Detta är en fantastiskt härlig utflykt där man kommer tillbaka med trötta och nöjda gäster. Alltid lika kul! 

Då var det dags att bege sig tillbaka mot bilen och möta upp gästerna. Sen blir det några timmar i activity desk och ikväll har vi staffparty på schemat. 

Hej och hå!!! 

Kommentarer
emelie säger:

Oh låter som om du har det väldigt bra vännen :) och den korallsandön hade jag gärna åkt till :) saknar dig <3

2014-01-09 | 22:04:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback