Trygghet

Klockan är halv nio här på Gran Canaria och jag sitter fortfarande ute :) dock under en filt, men ändå. Det är 18 grader ute och jag sitter här och njuter av någon grannes jazzmusik som flödar ut genom högtalarna och funderar på livet. Idag har det inte hänt många knop. Sov länge, diskat, ätit sen frulle med Tiina, men största delen av dagen har spenderats vid datorn sökandes efter fakta till mitt kommande examensarbete. Är inte säker än på vad jag ska skriva om än, men har några idéer i alla fall. Det hade varit kul att koppla det till min LIA, annars tror jag att det får handla om personligt entreprenörskap eller något liknande. Så himla svårt att välja ämne... finns mkt att välja på, men är ju en fördel om man brinner för ämnet som man skriver om också. De senaste timmarna har jag suttit ute i solen och läst en bok om just Personligt entreprenörskap. De säger så himla mycket vettigt i den boken och det får en verkligen att tänka efter. Inte bara vad gäller ens arbete och entreprenörskap i arbetslivet utan också hur man är som person och hur mycket ens mentala inställning och attityd påverkar en. Jag har nu lyckats plöja igenom första kapitlet och fått lära mig massor. Bland annat att det är bara jag själv som kan skapa min trygghet. Det har inget att göra med personerna och saker som jobb och annat runt omkring mig att göra som man kan tro, i grund och botten är det bara jag själv som kan påverka detta. Just detta var skönt för mig att läsa idag för de senaste månaderna har jag inte känt mig trygg i mig själv. De flesta som läser vet varför och det var skönt att få se på pränt att det är bara jag själv som kan påverka detta. Jag måste bara försöka jobba på att ändra min syn på vissa saker. Sen något annat som jag fastnade för var att jag påverkas av allt som jag tar in i mitt mentala system - positivt som negativt. För någon månad sedan bestämde jag mig för att sluta följa nyheterna för att jag fick ont i magen av allt hemskt som händer runt om i världen. Det var ett svårt beslut för jag vet att det är bra att följa vad som händer runt om i världen och att man ska vara bra på att göra omvärldsanalyser, men jag kände att jag inte behövde även allt det jobbiga att fundera över utöver alla egna bekymmer. I boken säger dem att man ska fundera på om man verkligen behöver en speciell sak (som t ex att följa nyheterna) och om det stärker en i det man vill. Och gör det inte det så ska man stänga av, göra något annat och gå hem. Jag ska försöka skriva lite efterhand som jag läser boken och det kommer en länk till deras hemsida så småningom. Just nu sitter jag och väntar på att syrran ska ringa upp mig via Skype. Tacka teknikens under och att det finns internet ;) så mycket lättare att hålla kontakt med alla er där hemma. Hoppas att ni tycker det är kul att följa mina äventyr fast de egentligen inte har börjat ;) glöm inte att kommentera lite då och då, är kul att höra från er :) När jag sitter här och funderar på livet så kom jag att tänka på hur jag känt de senaste dagarna. Emellanåt har det känts så onödigt att sitta här och inte kunna göra något och bara vara tvungen till att vila och ta det lugnt. Men nu i efterhand så tror jag att det var precis vad jag behövde. Att bara vara och göra ingenting, ta hand om mig själv och fundera över just livet och vart jag befinner mig nu. Jag ska erkänna att jag inte är så bra att ta mig den egen-tiden hemma för att ta hand om mig själv. Så även om det är frustrerande och jobbigt att bara sitta (och inte ens få sola) så tror jag att det gjort mig gott. Nu ska jag bara hålla mig i skinnet, trots att jag känner mig bättre, och vila och vänta ut tills kuren är slut och se till att bli helt återställd innan jag ger mig upp i bergen och påbörjar mina äventyr! Nu ska jag flytta in i soffan och vänta tills syrran hör av sig. Trevlig kväll på er mina vänner <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback