Les Saintes

Sitter på stranden på Les Saintes och njuter efter 4 långa dagar i Activity desk och på flygplatsen. Kan inte förstå att jag bor och jobbar i Karibien. Det känns så overkligt! Igår slog tanken mig att jag ska åka hem om några månader, känns inte alls lockande. Trivs så himla bra här nu! Roligt och varierande jobb, underbara nya vänner, fantastiska gäster osv osv.

Sitter här nere nu på en fin vit strand med turkost vatten. I vattenbrynet ligger det färgglada små båtar och solen skiner. Jag har precis tagit ett dopp i det varma havet. I öronen spelas min feelgood-lista och jag har ätit en chevre sallad och druckit en kall Cola. Det är dumt att klaga ;)

Den här utflykten är riktigt trevlig och det blir en väldigt lugn och skön dag för oss guider. Idag har jag ett stort gäng med mig, 50 st = rekord, så det blev en stor buss till Trois Riviere där båten går från. Är vi inte fler än 16 gäster annars så kör vi våra två minibussar själva. Efter ca 1,5 h i bussen är vi framme vid färjan som sen tar oss över till Les Saintes. Ön når man efter bara 20 min, så det är riktigt härligt. Idag var det mkt sjö men alla klara sig som tur var från sjösjuka. Jag brukar bli riktigt dålig trots att turen bara tar 20 min. Men idag gick det prima.

När man väl kommer fram samlar man alla gästerna i hamnen. Delar ut kartor och berättar vad dem kan göra på ön under dagen. Här är ett fort, Fort Napoleon, som man kan besöka. Där finns ett museum och en väldigt fin trädgård som de byggt upp. Det är en bra promenad som tar ca 20 min, uppförsbacke hela vägen ;) här uppe har man fantastisk utsikt över hela ön. Sen finns här en utsiktspunkt (på 309 m.ö.h) som man kan gå upp till. Det tar ca 1 h att gå upp, men det är det verkligen värt. Det är även ett grymt bra träningspass att ta sig upp :P där är så himla vackert och man får fantastiska bilder över hela ön. Gågatan precis vid hamnen är jätte trevlig. Många små mysiga butiker med fina kläder och souvenirer att strosa runt bland. För lite lunch eller en kall öl, färskpressad juice, milkshake och annat gott hittar man restauranger längs med hela hamnen längs med havet. Här är många fina stränder att välja mellan om man bara vill slappna av och ta det lugnt också. Du kan hyra moppe och elbil för att ta dig runt på ön, men allt är på gångavstånd. Så är lite beroende på vad man vill hinna med.

Idag blir det en "att-göra-ingenting-dag", så härligt. Haft långa dagar den senaste veckan så idag slappar jag bara i solen. Blir väl en sväng i lite affärer sen också ;) annars när jag varit här med Sofie de senaste gångerna så brukar vi ta oss en promenad först innan det bär av mot stranden. Förra veckan var vi uppe vid utsiktspunkten. Vilket träningspass. Haha! Aldrig varit så skönt att bada som efter den promenaden. Upp, ner igen och sen med alla drick- och fotopauser så tog det ca 2,5 h.

Gästerna vi har är som sagt fantastiska. Iaf de flesta av dem ;) där är en del man lär känna rätt mkt och jag kommer säkert tom hålla kontakten med några stycken efter att de åker hem. Just nu är här några stycken i 20-års åldern som hänger en del med oss i stafen och det är kul :)

Hoppas att ni har det bra där hemma! :*

Jul i Karibien

Ja det firas ju inte riktigt på samma sätt som man är van vid hemma. Men mkt jultraditioner följs även här.

Julpynt i överdrift på sina ställen, julmusik på hotellet och när man är ute i affärer, julkaos på shoppingcentrat Desterland (tänk er Väla x 10), jultomten på besök (han anlände på wakeboard längs stranden på hotellet), tomteluvor på personalen och ja... Så fortsätter det ;) det bästa är ändå att slippa all julstress hemma!!! Sen är ju solen och värmen ett STORT plus. Fast det var väldigt sparsamt med det på julafton.

Det som fattas är självklart familjen och den svenska julmaten. Fick iofs äta julbuffen uppe i restaurangen tillsammans med Cicci och hennes föräldrar. Bästa julklappen :) fick lite köttbullar, glögg och annat gott iaf.

Julafton blev en bra dag! Ledig :) gick upp i hyfsad tid, åt världens brakfrukost, sen blev det Skype med finaste familjen. Fick följa Kalle Anka tillsammans med Kristin och underhöll de där hemma rätt bra ;) sen bar det av mot Pärlan, hikandes i flipflops genom djungeln, för en lugn dag med tjejerna. Vi unnade oss jullunch på en restaurang och njöt av lugnet. När molnen kom begav vi oss hemåt igen. Kollade på Kalle Ankas önskejul och åt skumtomtar med ett glatt gäng. Vid fyra gick vi ner till strandbaren för att invänta tomten med en kopp varm choklad. Klockan halv fem kom han som sagt på wakeboard längs med stranden vid hotellet och alla, barn som vuxna, blev helt exalterade. Sen var det dags att göra sig iordning för kvällens festligheter. Julbuffé med Cicci och hennes päron. Vi började med en "juldrink" på balkongen (läs julmust ;) hihi) innan det bar av ner mot restaurangen. Det var en mkt trevlig middag som bland annat bjöd på köttbullar, färska frukter, risalamalta och rött vin ;) efter middagen var det julfest som började i Bunkern. Mkt trevligt :) festen fortsatte in på småtimmarna och avslutades med en härlig promenad längs med stranden :) ett hett tips är att inte springa barfota i sanden när det är mörkt och lite rom&cola är inblandat...

Juldagen spenderades mest i viloläge ;) efter lite frukost och städning gick jag och Linnea till Pärlan. Ännu en hike i flipflops :P vi sov rätt gott på stranden. Det gjordes inte många knop. Härlig dag! På kvällen hängde vi i strandbaren och lyssnade på livemusik. Jag pratade även med mina favoriter där hemma över Skype :) tjejerna bjöd på skönsång och många goa skratt. Saknar er <3

Idag är det back to normal och jag har jobbat hela dagen. Först activity desk och sen transfer ikväll. Så nu rullar det på igen. Imorgon blir det en liknande dag, även lördag och säkert sön också. Det är så kul att flänga till flygplatsen var och varannan dag! Jaja, jobbet är oftast väldigt varierande och sjukt kul!!! Måste ju ha mindre roande dagar ibland för att uppskatta de roligare dagarna :)

Så är det! Hoppas att ni haft en bra jul där hemma allihopa!!! Får ju avsluta med: GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR <3

Kan man frysa i Västindien?

Det kan man kan jag lova, hihi! Idag har det regnat och blåst så det regnat in på oss i Activity desk under förmiddagen. Kanske sitter still för mkt?! Anyway är det skönt att frysa lite ibland. Vi har väldigt svalt och skönt på vårt rum också, men är bra då man sover bättre. Inte alltid lika kul att gå upp dock men det funkar fint.

Allt rullar på som bara den och imorgon har jag varit här i 4 veckor. Galet!

Igår hade vi transfer. Dags för ett gäng att åka hemåt mot julstressen och kylan. Inte speciellt avundsjuk om jag ska vara ärlig. Saknar er där hemma men absolut inte kylan ;) känns fortfarande tråkigt att säga hejdå till gästerna. Särskilt de man kommit nära. Där var ett par från Dalarna som åkte hem, vi har pratat mkt och de har rest runt i hela världen. De hade så mkt intressant att berätta. Ett resemål som de sa att jag inte får missa är Filippinerna. Kanske nästa mision? Jag fick iaf deras visitkort och kommer definitivt hålla kontakten med dem. De jobbade med mkt projekt och evenemang också så kan vara väldigt bra inför framtiden :)

Funderat lite på vad jag vill göra när jag kommer hem till våren igen. Har inte den blekaste. En säsong till kanske. Har ju inget direkt där hemma som håller mig kvar där. Eller flytta på mig inom Sverige. Göteborg har jag ju alltid varit sugen på. Eller ska det bli ännu en sommar hemma och på MO. Vem vet! Jag tror att allt händer av en anledning och just nu känns det som det är för mkt som hänt för att jag ska vilja stanna kvar på Bjäre. Känner nu när jag är här hur bra jag mår av allt nytt - alla nya människor och upplevelser! Vi får vänta och se helt enkelt. Ska försöka sätta mig ner någon ledig dag och kolla om det ens finns något av intresse att söka där hemma. På ett sätt hade det varit skönt att ha något mer fast att kunna luta sig tillbaka på och kunna skaffa eget ställe att bo på igen. Är sjukt tacksam att jag kan bo hos pappa. Men längtar så till jag får eget igen! Men frågan är om jag är för rastlös för att skaffa mig ett heltidsjobb och lägenhet... Jaja, har först och främst tre månader kvar här i värmen som jag ska njuta av!

Nu ikväll har vi varit iväg på transfer igen. Dags att hämta hit nya gäster. De som ska fira jul och nyår här med oss på Fort Royal! Stackarna hade haft en lååång resa med lite besvär på vägen. Men alla är framme och där är inga bagage på rymmen. Så de flesta är nöjda och glada.

Har precis bäddat ner mig med lite julmusik i öronen. Jag är helt slut. Jag sover och sover men det verkar inte hjälpa. Pratade lite med min chef innan idag för han tyckte jag såg trött ut. Och han trodde att det kunde vara en massa spänningar i kroppen som börjar släppa lite grann nu efter allt som hänt de senaste veckorna. Så skulle det mkt väl kunna vara. Så länge jag slipper undan att bli sjuk på kuppen så får jag väl stå ut med att vara lite trött.

Imorgon är det utflykt till största staden här på ön - Pointe-á-Pitre, för att gå på marknad med våra gäster. Ska bli kul! Sen på kvällen blir det lite transfer till flygplatsen igen. Fjärde gången på en vecka, puh! Tur man börjar vänja sig vid trafiken nu iaf. Wish me luck! Nu är det dags att försöka somna. Vi hörs väl snart igen!

Tjingeling

Drömmar eller känslor?

Ja.. Vilket ska man följa? Anledningen till att jag är här på Guadeloupe nu var för att jag följde mina drömmar. Om det är rätt eller inte kommer jag väl aldrig att få veta. Är som sagt väldigt glad att jag valde att åka iväg. Att jag vågade. Trots att det inte var helt lätt. Känslorna sa något annat. Nu får jag stå mitt kasst. Är iaf stolt över mig själv även fast det ibland känns lite kämpigt.

"If you can dream it, You can do it!"

Våga alltid följa era drömmar. Livet är alldeles för kort för att vela och tveka. Känner du något för någon berätta det för personen det berör. Njut av dagen och nuet. Ta vara på varje sekund. Unna dig saker. Omringa dig av människor som får dig att må bra och bli en ännu bättre människa. Gör något för någon var dag. Le. Kramas. Lev. Älska. Var glad. Må bra. Var förlåtande. Var ditt bästa jag!

Livet och människorna där hemma finns i mina tankar varje dag. Saknar er så det gör ont vissa dagar. Är glad att jag är långt iväg andra dagar. Det är såna mixade känslor inför hela den här grejen med att vara iväg under en längre period, på andra sidan jordklotet typ. Flera tusen mil bort. Man får veta vilka som är ens sanna vänner och vilka som verkligen bryr sig om en och är värda att ha i sitt liv!

Den här gången vann iaf att följa drömmen över känslorna. Och jag kan med säkerhet säga att den här upplevelsen kommer att få mig att växa oerhört mkt som person och ändra mitt synsätt på mkt här i livet. Det är ett steg närmre mitt absolut bästa jag!

21 dagar

3 veckor på Fort Royal redan. 21 dagar. Var tar tiden vägen? Är ju inte klokt. Haha! Varit på ny utflykt idag - marknaden i Pointe-á-Pitre. Jag och min guidekollega Vasco tog varsin minibuss och körde till Pointe-á-Pitre idag. Det är ca 1 h bilfärd, jag var lite nervös då det är ett helt annat tempo i trafiken här. Men det gick bra. Gästerna var nöjda och berömde min körning :) kommer bildbevis på att jag kör bussen för er där hemma som inte tror på detta ;) det var kul att få komma iväg på marknaden. Lyckades hålla i slantarna, blev bara en kall Cola i skuggan innan det var dags för hemfärd igen. Träffade mkt svenskar som inte reser med Langley också, så det var roligt.

Satt i activitydesk igår med transfer på kvällen så allt rullar på som bara den. Varje vecka åker det hem ett gäng på torsdagen och sen kommer det ett nytt gäng på fredagen. Varannan vecka från Gbg och varannan från Sthlm. Alltså är gästerna här i 2 veckor.

Nu är här lite gäster som var på Korsika i somras när jag jobbade där. Kul att bli igenkänd. En gäst som anlände igår kom fram till mig direkt på flygplatsen: "Dig känner jag igen. Visst var du på Korsika? Och sa att du skulle söka hit, och nu är du här!" Kul!

Min lediga torsdag som började med finaste morfars begravning över Skype, var rätt tung. Jätte skönt att kunna vara med fast jag är på andra sidan jordklotet. Men så fruktansvärt jobbigt att inte kunna vara där och krama om alla. Lyckades vara med under hela ceremonin och efter fick jag prata med hela tjocka släkten <3 begravningen var jätte fin och jag är så glad att syrran orkade hålla på med mobilen så jag kunde vara med. Puss på dig systeryster <3 you rock! Min fina roomie Rosanna och Cicci var super gulliga och gick upp med mig 05.45 för att sitta med mig. Efter allt var klart gick de och fixade frukost till mig som serverades på sängen. Gulle! <3 fantastiska människor som jag knappt känt i 3 veckor som ställer upp så där! Resten av dagen spenderades med Cicci. Vi hade tvättid, jippie! Sen njöt vi av en god pizza till lunch nere på stranden och hade en allmänt chill dag.

Livet här känns så mycket enklare än hemma. Förutom när det händer saker hemma så klart! Magkänslan visar sig ha rätt gång efter gång. Sjukt glad att jag vågade och valde att åka iväg. Även om det inte var helt lätt i mitt beslut som berörde många delar av mitt liv hemma i kylan. Everything happens for a reason! Inte alltid så lätt att tänka så men försöker verkligen!!!

Kvällen har spenderats med min guidekollega Karin. Vi hade en transfer med anländande gäster. Så innan vi åkte till flygplatsen passade vi på att rally-shoppa lite på ett stort shoppingcentra som ligger en bit härifrån. Det tog mig inte ens 5 min att gå in på Decatlon, testa ett par vandringsskor, bestämma mig och betala för dem :) tummen upp för det! När vi hämtat upp gästerna blev det en snabbis till på Desterlan (shoppingcentrat) då gästernas ena väska kommit bort i Paris när de mellanlandat där. Puh tänkte vi! Men vad gör man inte för gästerna ;) de fick köpt badshorts och flip-flops medan jag och Karin fick 25 min till med rally-shopping :) då vi fyndade båda två! Så inhandlat lite julklappar till mig själv :) Vilken kväll. Nu har jag bäddat ner mig i sängen. Dags att sova. Klockan ringer snart igen!

Sussa sött där hemma! Och Glad Lucia i efterskott.

PS: här serverades lussebullar och pepparkakor efter middagen igår. Plus att där var julunderhållning i strandbaren på kvällen. Så lite julkänsla är här allt ;)

Pusseluss!

Day off!

Ledig dag idag! Skönt. Fast vädret har inte riktigt varit med mig. Tänkte sova ut men vakna redan vi sju. Skönt iofs. Men ändå! Så det blev frukost vid åtta och sen tänkte Kristin, jag och Nisse hänga på klipporna i solen. Vi hann sitta där i ca 5 min sen började det spöregna, haha! Dyngsura begav vi oss upp till längan (en del av personalboendet där vi bor) igen. Bytade om (till nya favoriterna - supersköna harembyxor) och sen blev det filmmys med Krisitin. Kollade Hairspray och skrattade så tårarna spruta:)

Sen blev det lite Skype med mamsen innan det var dags för lunch. Hann även med lite Skype med pappa innan jag gav klipporna ett nytt försök med Felicia. Fick iaf en timme i solen innan det började regna igen:) vi har haft sånt busväder här nu de senaste dagarna. Storm, MÄNGDER med regn, åska och ännu mer regn. Fick ställa in en utflykt med båt här om dagen också. Då de gått ut med en varning. I måndags när vi åkte till Les Saintes var det gigantiska vågor. Färjan över till ön tar bara 20 min men FY säger jag bara. Bra när guiden blir sjösjuk, haha!

Eftermiddagen spenderades sen med att städa vårt rum med julmusik strömmande ur högtalarna. Konstig känsla! Nu ikväll ska vi ha lite personalfest med alla som jobbar inom activity:) så det är vi guider, alla från Kidsclub samt killarna från Sail and surf. Ska bli väldigt trevligt! Ska till en strand lite längre bort och grilla och dricka lite öl!

Imorgon är det begravning där hemma för morfar:( känns inget bra att missa men vi ska försöka ha med mig över Skype. Sen när jag kommer hem i vår så ska vi ha en egen liten ceremoni med jordfästningen. Begravningen är redan klockan 11.00 svensk tid, vilket betyder att klockan bara är 06.00 på morgonen här. Cicci och Rosanna ska följa med mig upp, så har jag fått låna ett rum på kontoret med internet så jag kan vara med över Skype. Så känns bra!

Nu är det dags att bege sig mot personalfesten! Vi höres!

Tjingeling!

I'm staying!

STANNA! Ja, så blir det. Ska ge det en ärlig chans och verkligen satsa på det här. Det är ju detta jag vill göra. Har varit en jobbig vecka. Med pendlande känslor. Fram och tillbaka! Stanna, åka hem! Ge upp, kämpa på! Herregud! Det är väldigt skönt att ha tagit ett beslut. Känts mkt bättre nu när jag fått komma ut på lite utflykter, haft transfer och kommit in i allt mer. Sen har jag även fått en roomie:) Rosanna som är på Kidsclub. Plus att vi blivit ett riktigt härligt gäng med brudar som kommer ha så sjukt kul den här säsongen!

Jag har varit iväg på tre olika utflykter än så länge: Les Saintes (2 ggr), Ilet Caret och Langley Cruise. För att sammanfatta dessa tre räcker det med ett ord: WOW!

Måste rusa! Hörs snart igen!

Tjaarå!

What to do?!

Några dagar sen jag skrev. Tankarna bara snurrar i huvudet. What to do? Stanna-känslan infann sig för några dagar sen och jag har mer eller mindre ställt in mig på att stanna. Sen kom den där hem-känslan tillbaka innan idag. Det är verkligen upp och ner. Har träffat ett helt gäng med härliga människor som får mig att vilja stanna. Vi har så roligt ihop! Känns nästan som en liten familj redan. Men sen kommer den känslan igen och sticker till!