Livet i Karibien leker :)

Jag ÄLSKAR mitt jobb!!! Senaste veckan har sett ut som följande: en heldag på Les Saintes (min favorit ö), vilket innebär lite shopping, sol och bad. Bestigit den aktiva vulkanen som finns här på Guadeloupe (premiär utflykt). En heldag i St Anne vilket betyder marknad, sol och bad (premiär utflykt). En härlig segeltur till Petite Terre där dagen spenderades med god mat, sol, snorkling OCH turen att få simma med sköldpaddor!!!! Allt detta under arbetstid. Nämnde jag att jag ÄLSKAR mitt jobb??

Utöver detta har jag haft två lediga dagar med sol, strandbesök, go dricka och härliga vänner <3 Livet i Karibien är allt bra!

Att dygna är ju smart när man ska jobba dagen efter... Ibland så undrar jag hur jag tänker. Haha! Men kul hade vi :) lördagen började med upp i ottan för att förbereda inför ännu en utflykt till Petite Terre. Klockan ringde redan vid 04.50... Jag är verkligen inte gjord för att gå upp sådär tidigt :P frukosten var iaf redo och alla gäster kom i någorlunda tid. Bussen var självfallet sen... Ingen bra start! Men sen flöt allt på och efter ca 1h var vi framme i St Francois. Ombord på båten gick allt bra. Känner mig redan säker på genomgång av säkerheten på båten, trots att det bara är andra gången jag är med själv :) vi hade lite sjösjuka men utöver det var det väldigt trevlig segling över till ön. Det tog ca 2 h och det hanns med många intressanta konversationer med härliga gäster.

Väl framme förberedde jag mig inför en härlig dag. Idag skulle jag snorkla här för första gången och vill så gärna se någon sköldpadda eller något annat spännande djur!!!! Den guidade turen gick hyfsat bra. Behöver bli lite mer säker på själva guidningen men det kändes ändå ok :) är ju som sagt bara andra gången jag gör den. Jag försökte hinna iväg före Will (vår skeppare) och den franska gruppen, men det gick inget vidare :P nästa gång ska jag fasiken före. Det är nämligen så att den gruppen som går först får se flest leguaner. Vi fick se en del vi också men tipsade gästerna att gå en extra sväng efter lunchen sen för att få se ännu fler :)

Lunchen var gudomlig som förra veckan. Du börjar med grönsallad och tomater i en härlig senapsvinigrett. Efter detta serveras det grillad fisk, ris och en smaskig sås :) till efterrätt är det färsk frukt och grillad camembert :) MUMS! Innan maten serveras det aperitif så klart ;) t-punsch och plantör. Och till maten finns det även rött vin, rose, vatten och juice! Så det är ingen dålig lunch. När vi ätit klart frågade vår skeppare Will om jag ville med ut och snorkla lite senare. Självklart! Han vet ju alla de bra ställena :) han lovade att jag skulle få se sköldpaddor. Jag snorklade en stund själv och sen blev det lite häng i solen innan jag skulle möta upp Will. Som sagt han vet de bra ställena och jag fick SIMMA med sköldpaddor!!!! Sååååå häftigt. WOW säger jag bara :):):) de var bara ett par meter ifrån mig och ett tag simmade jag precis ovanför en sköldpadda. Det är något av det häftigaste jag varit med om. De simmade där i lugn och ro, inte bekymrade för fem öre. Simmade ner till botten för att äta lite sjögräs och sen sakta upp till ytan för att hämta lite luft. Svårt att beskriva. Fotobevis finns självklart :) verkligen perfekt att snorkla med ett av proffsen ;) Tillbaka på båten så blev det en lugn och behaglig segling tillbaka till St Francois.

Måste bara än en gång säga att gästerna är helt otroliga. Det är verkligen en av de bästa grejerna med det här jobbet. Träffar så mkt härligt folk varje dag. Under en två veckors period hinner man lära känna en del gäster rätt bra. På flygplatsen varje vecka får man många kramar och fina lovord av gästerna man lärt känna bäst.

Väl hemma på hotellet så var det snabba ryck. Hoppa in i duschen och sen göra sig iordning inför kvällens Activity team fest :) de andra hade redan åkt hem till Brice så jag fick ringa efter skjuts. Olle och Axel kom och hämta mig och sen var det party :) kvällen spenderades med trevligt sällskap, god dricka, god mat, bra musik och många skratt. Jag kände att jag började bli lite trött men när Vasco sa att jag kunde börja först 14.30 dagen efter kunde jag inte låta bli att hänga med i de andras tempo ;) vi beställde taxi och sen bar det av mot Marinan i Pointe-á-Pitre för en utekväll. Woho! Flera andra från hotellet var redan där :) bland annat Kristin, Cicci, Johanna mfl! Riktgt kul. Det shottades och dansades natten lång. Taxin hade vi beställt tillbaka vid 05.30, men strax efter 04 var vi rätt nöjda. Lionel kom och hämta oss och alla tvärdäckade i taxin :P jag kom i säng först vid 05.30 och har alltså dygnat...

Tänkte att det är ju inte så farligt. Börjar ju först 14.30. Sen blir jag väckt först vid 08 av Rosannas väckarklocka och sen 08.30 av Linnea som står och bankar på dörren för att Rosanna inte gått upp än. Vid 09.15 knackar det igen. Då är My och Kristin hungriga och vill ha med mig till frukosten. Kanske lika bra! Efter frullen blev det lite Skype och sen tänkte jag försöka somna om igen så jag orkar jobba hela eftermiddagen och kvällen. Det gick sådär. Jag satte igång en film och vid 12.30 slumrade jag till. Det blev nästan en timmes sömn innan jag var tvungen att masa mig upp igen för att äta lite lunch och duscha. SÅ värt det iaf ;)

I activity desk var det stendött... Ingenting att göra! Skönt men segt som tusan. Vid 17.30 bar det av mot flygplasten för att lämna lite gäster. Det var ett äldre par från Österrike. De var hur trevliga som helst och kunde bra engelska. När vi kom till St Rose var vägen avstängd på grund av karneval... Blev upp lurad på massa små vägar och fick krångla mig in i ett mindre samhälle med HUR mkt bilar som helst som stod parkerade överallt! Herregud! Slutade med att jag fick backa hur långt som helst för att sedan försöka vända på åbäket till minibuss!!! Till sist kom vi ut på stora vägen igen och kunde äntligen köra mot flygplatsen. Äventyr i stora mängder i det här jobbet! Haha! När jag släppte av dem på flygplatsen lämnade de dricks till mig. Så himla gulliga! Sen bar det av hemåt igen. Slängde igång en film men hann knappt träffa huvudkudden innan jag somnade ;)

Som sagt det var värt att dygna och vara lite sliten både söndagen och måndagen ;) men det märks ju att man inte är 20 längre :P haha! Sa det till Kristoffer (vår tennistränare) innan idag och han bara skrattade. Han sa att det lät som att jag var närmre 70 eller något. Han fick till svar att: vänta du bara till du själv är 26!! Haha! Själv har han precis fyllt 20...

Nähä nu ska det städas lite innan det är dags för bingen! See ya :)

St Anne

Kritvit sand, turkost vatten, milslånga stränder, palmer, klarblå himmel och strålande solsken. Välkommen till St Anne som ligger på Grand-Terre, den andra ö-halvan av Guadeloupe. WOW! Här är riktig karibisk miljö. Mkt mer än borta på Basse-Terre där Fort Royal ligger. Ö-halvorna skiljer sig mkt från varandra. Basse-Terre har mkt mer dramatiskt landskap med mkt regnskog, bergigt och så klart Guadeloupes aktiva vulkan. Här på Grand-Terre är det som sagt mer likt som man tänker sig Karibien. Långa fina vita sandstränder med det mer turkosa vattnet och klarare vädret. Detta beror så klart mkt på att vulkanen gör att mycket moln stannar och håller sig kvar på andra ö-halvan.

Idag är det premiär på utflykt till St Anne för mig alltså. En absolut fantastisk dag! Det är mer eller mindre "bara" transport hit sen är det fritt hopp och lek fram tills bussen går tillbaka till hotellet. Jag tipsar så klart om de bästa guldkornen som de inte får missa också. Här i St Anne har de den vackraste stranden på hela Guadeloupe :) varje dag är här även en liten marknad man kan besöka precis nere vid stranden. Här finns mkt mysiga restauranger längs med strandkanten och här är även en del butiker att gå i. Dagen började jag med en promenad i staden. Väldigt mysigt att kolla runt lite grann. Sen blev det så klart en sväng på marknaden också. Nu ligger jag på stranden och göttar mig. Tagit ett svalkande och välförtjänt dopp i havet. Feelgood listan spelas i hörlurarna. Jag har läst ut "Jag är Zlatan", en väldigt bra bok som jag rekommenderar er att läsa. Man får en helt ny bild utav honom. Och nu väntar en kycklingsallad på mig.

Det är väldiga kontrast till igår när jag besteg vulkanen här på Guadeloupe för första gången. Jag och Karin (min guidekollega) hade turen att vi fick åka iväg tillsammans på den här utflykten igår. Karin har gjort den en gång innan och det var premiär för mig. Det är en lång rätt svår väg att köra. Vi hade bara 7 gäster så det räckte med den ena minibussen. Efter nästan 2 h i bussen var vi framme vid Vert Intense (vår samarbetspartners) kontor i St Cloud. Här fick vi lite kaffe och chansen att gå på toaletten. Efter ca 10 min till i bussen så var vi framme. Vi startade vår vandring på 500 m.ö.h, där vi sedan skulle ta oss upp på 1142 m.ö.h.

I början går man genom regnskog innan man kommer upp lite mer på höjd och fortsätter längs med bergskammen. Så fantastisk natur. Det var behagligt klimat till att börja med. Lite svalare än nere vid kusten och lite lagom med vindpustar. Sen började det regna. Först lite grann, men sen öppnade himlen sig. Haha, herregud! Men såna häftiga kontrast i min vardag alltså. Och SOM jag saknat vandringen alltså. Jag har en förkylning i kroppen så kunde inte ta ut mig helt. Men vilken härlig känsla att vara uppe i bergen igen. Det var rätt molnigt tyvärr så fick inte se så mkt utav utsikten där uppifrån. Men ibland blev det lite luckor i molnen och då åkte alla kameror fram väldigt snabbt ;) en fantastisk dag! När vi klarat av vandringen blev det ett litet stopp på en jätte mysig picknickplats med underbar utsikt över havet. Här dukades det upp en sen lunch som bestod i pastasallad med kyckling och sen massor med färsk frukt till dessert - ananas och två sorters melon. Mums!

Som sagt dessa kontrast är ju helt fantastiska. Ena dagen i solen stekandes på en strand, andra dagen är gortex jackan och vandringskängorna på för en utmanande dag i bergen. Vardagen och jobbet är helt enkelt underbart här i Karibien :)

Tjarå! :)

Marknad i Pointe-á-Pitre

Sitter i Pointe-á-Pitre på ett café och njuter av en glass och en mini-banan ;) är på marknad med lite gäster idag. Här inne i största staden på ön är det högljutt, färgglatt, mkt folk, hög musik, trängsel och en härlig stämning. Idag har jag kombinerat att gå i lite vanliga affärer med att ta en sväng på marknaden och nu en fika innan vi åker tillbaka mot hotellet igen. Funderar på vad jag ska köpa med mig hem för souvenirer till familjen. Här är mkt att välja på så har lite beslutsångest. Som tur är har jag ca 3 månader kvar innan det bär av hemåt igen. Så lär ju hinna gå på marknaden några ggr till innan dess ;) idag har jag faktiskt fyndat lite till mig själv - en ny topp och ett fat gjort i trä format som ett hjärta (vad annars)! Har även letat efter en kofta/tjocktröja samt byxor då jag är frusen på kvällarna. Vant sig vid klimatet kanske ;) men hittade inget av det idag. Hade även behövt handla hem lite nödvändiga saker som tandkräm, tvål och sånt där men det får vänta. Var skönare att bara strosa omkring i sin egna värld. Det är såna kontrast om man jämför Pointe-á-Pitre med runt omkring där hotellet ligger. Är kul att visa gästerna vilken skillnad det är och visa det lite mer lokala. Det är många som är nöjda efter de ca 2,5h som de har på sig. Det är kul att uppleva men man blir rätt trött i huvudet ;)

Igår var jag på Ilet Caret med lite gäster. Detta är en liten liten korallsandö med ca 15 palmer på, that's it. Väldiga kontrast till idag om man säger så ;) den här utflykten är jätte härlig. Vi börjar med att åka minibuss till hamnen i Deshaies som är närmsta byn. Här möter vi upp Jean Pierre som är vår skeppare. Framför oss sen har vi ca 1,5h i båten längs med kusten. Vi passerar hotellområdet och får se Fort Royal från en helt annan vinkel. Ungarna tycker alltid det är så kul och vinkar och skriker till alla gäster som de ser ;) igår hade jag 4 barn med på utflykten. Jag blev kallad fröken hela tiden och fick vara lite lekledare. Sjukt kul! Helt underbara barn. När vi når ön lägger båten till en bit utanför för att inte förstöra något. Här har man sedan två val - simma in eller åka jollen in med Jean Pierre eller Cedric. De flesta väljer att rota fram simfötter och snorkelset och slänga sig i pluret. Så fort Jean Pierre och Cedric har kört in grillen, all mat och dryck så börjar de köra in gästerna som är kvar på båten. Jag får vänta kvar till sist för att ta in alla väskor. Väl inne på ön hjälper jag till att duka upp och förbereda inför lunchen. Sen har jag lite fritid innan det serveras aperitif innan maten. Igår dukade vi upp ett drinkbord ute i vattnet, jätte mysigt. När maten är redo är alla oftast väldigt hungriga. Det serveras grönsaker och baguetter till förrätt. Det smakar alltid lika gott. Till detta serveras en senapsvinigrett som är ljuvlig att ha till och doppa brödet i. När alla ätit upp detta och hällt i sig ett glas vin eller två hjälper jag till att langa lite tallrikar för att börja servera varmrätten som oftast består av ris med kycklingklubbor i en fantastisk god sås. Det är glada miner och alla äter på som bara den. Det fylls på både i glasen och på tallrikarna. Maten är alltid väldigt uppskattad och Jean Pierre får många härliga lovord. Det skickas sedan runt en stor platsbalja där man ska slänga ner sina matrester (om det finns några) och efter detta kommer en rulle med hushållspapper för att göra rent tallriken med, snabb diskning. Sedan börjar Cedric att servera efterrätten som består av grillad banan med smält choklad i. Tätt hack i häl kommer Jean Pierre och häller på varm romsås och sprutgrädde. MUMS! Detta är en fantastiskt härlig utflykt där man kommer tillbaka med trötta och nöjda gäster. Alltid lika kul!

Då var det dags att bege sig tillbaka mot bilen och möta upp gästerna. Sen blir det några timmar i activity desk och ikväll har vi staffparty på schemat.

Hej och hå!!!

Nyår i Karibien

Fira in det nya året i Karibien var ju inte helt fel. Var ledig hela dagen sen fick jag hoppa in och jobba i restaurangen med resten av activity teamet på kvällen. Dagen spenderades med att göra absolut ingenting. Tills jag blev så uttråkad så jag storstädade hela mitt och Rosannas rum :P med lite bra musik och en snickers som belöning så gick det rätt bra ändå ;) när jag städat klart satte jag mig på vår lilla uteplats och fixade naglarna och njöt.

Det var faktiskt kul att hjälpa till i restaurangen på kvällen. Jag fick servera snittar ute på terasen och mingla med gästerna. Sen hjälpa till med alla desserter. Vi jobbade mellan 18-22.30. Sen var det snabbt hem och duscha och börja förfesta inför tolvslaget. Vi samlades några stycken som slutat jobba och skålade glatt till härlig musik :) strax innan tolv gick vi bort till terasen utanför restaurangen för att fira in det nya året med all personal och alla gäster. Här blev vi bjudna på skumpa och fantastiska fyrverkerier. Känslan att kunna stå i klänning i värmen och skåla in det nya året är underbar. Tillsammans med alla nya vänner och härliga gäster så kändes kvällen fulländad. Festen fortsatte med fest utanför vårt rum på längan. Några gäster hängde på och kvällen blev verkligen lyckad. Efter några timmar hos oss skulle vi ner vidare till strandbaren. Då ångrade tydligen jag mig och tog en liten power nap på sisådär 1,5 h innan jag gick ner till Sail and surf där festen fortsatte till morgonkvisten. Haha! Bjuder på den. Kom i säng först vid 06.00... Det var en väldigt lyckad kväll iaf med lite fylletårar, många goa skratt, härliga vänner, fina fyllebilder, och ja. Ett bra avslut på ett rätt crapy år! Både min fina farfar och min fina morfar har lämnat oss. Inom loppet av en månad båda två :( farfar somnade in precis innan jag skulle åka till Guadeloupe, så fick stanna kvar hemma i 10 extra dagar och skjuta på min resa. Sen morfar somna in bara några dagar efter att jag anlänt hit :( ibland undrar jag varför man blir så hårt testad med saker och ting. Åter igen försöker jag intala mig själv att allt händer av en anledning. Men det är inte alltid lätt i alla lägen. Här försöker jag tänka att de var gamla och har levt ett relativt friskt och lyckligt långt liv båda två. Helt fantastiska personer som alltid kommer finnas med mig! Anledningen till att allt detta hände mitt i allt annat är kanske för att jag ska klara av allt det här på egen hand här nere långt ifrån alla nära och kära där hemma och bli en ännu starkare person. Samt för att få ett ännu starkare band till dem jag älskar där hemma. Vem vet! Men för att klara av dessa tuffa situationer ensam på andra sidan jordklotet så måste jag tänka så. Ska inte säga att jag är ensam här heller. Har många fina vänner här nere som stöttat mig så oerhört mkt också <3 men som sagt nyår var ett bra avslut på ett rätt så crapy 2013!

Eller ja... 2013 var bra på många sätt också!

- Jag har träffat många nya härliga människor. Fått nya vänner för livet <3
- Tagit körkort. Woho! Äntligen säger väl de flesta ;) tro det eller ej men nu kör jag även minibuss regelbundet här på Guadeloupe. Mer eller mindre varje dag!
- Varit med och arrangerat BMX EM i Ängelholm,  vilket var riktigt kul, mkt jobb men vilken erfarenhet och vilka härliga människor jag träffade.
- Jag kom in på STS Alpresors reseledarkurs så åkte till Bad Gastein en vecka i maj för att testa på yrket, det var en riktigt tuff vecka men så kul vi hade.
- Jag har gett mig in i dejtingsvängen igen och gett det en ärlig chans, det slutade inte riktigt som jag tänkt, men nu är jag ju i Karibien så får njuta av detta nu istället.
- I vanlig ordning var det årliga besöket i Göteborg och på Summerburst lika awesome som vanligt.
- Fina vänner har blivit föräldrar (i slutet på 2012 och sen under 2013), så nu är jag tant Carro till en hel drös underbara sötnosar som jag försöker träffa så mkt som möjligt <3
- Jag fick möjlighet att gå på Eurovision song contest finalen i Malmö tillsammans med pappa, och hänga med på efterfesten efteråt :)
- Jag har haft min sedvanliga sommarjobb/extrajobb på Outlet, härligt gäng tjejer som vanligt. Det var lite turbulent med försäljning och allt det där igen, men fick ju en grym ny chef så vad gör det.
- Jag tillbringade ca 2 månader på Korsika och började jobba för Langley. Fantastisk erfarenhet och ännu fler härliga minnen och människor. Vinprovningar, vandring i bergen, turer upp i bergsbyarna med mera med mera.
- Jag extraknäckte lite grann på Bishops Arms i Hbg, riktigt slitigt men kul med nya erfarenheter.
- Fina vännen Jessika fick sin Jan-Jakob, så hela tjejgänget fick gå på bröllop <3
- Jag har fått kontakt med några gamla vänner från "förr" igen vilket verkligen uppskattas och betyder jätte mkt.
- Under sommarmånaderna var det full rulle hela tiden med roliga upptåg. Fester, tjejkvällar, Hbg festivalen, firat min och Everts födelsedagar med fest i Förslöv, utomhusbio på Tullakrok, Ängelholmsgillet, härliga dagar på stranden, invigningen av tennisveckorna, Pepes med tjejerna, räkmackor på Victoria, Gyllene Tider, Diggiloo, picknick på stranden, grillkvällar när de är som bäst, Slappe på Madison, firat syrran som fyllt 25, gått på Heartbeat i Halmstad (vann för övrigt biljetterna på Radio Båstad - både jag OCH Aja), Ekebo festivalen, Grevie festen, mini-semester med syrran och mammi mitt ute i skogen med myggen, sedvanliga midsommarhelgen i Förslöv, härliga helger i Götet så klart, mkt Båstad-häng, härliga efterfester, nya människor, nya erfarenheter och ja en kick as sommar helt enkelt.
- Jag har varit uppe i Sthlm och hälsat på min fina vän Joz som börjat plugga där uppe. Riktigt mysiga och välbehövliga dagar med mkt prat, god mat, vin, firande av min tjänst på Guadeloupe, många skratt och härliga minnen :)
- Innan jag åkte till Guadeloupe hann jag även med lite julfirande med min fina familj som ställde upp på allt julstök. Jul på Liseberg, julkonsert med Magnus Johansson och Uno Sveningsson, tjuvstart på julafton med julgodis bak, julmat, julklappar och allt sånt där, mkt pepparkakor, skumtomtar och en snäll familj <3
- De sista månaderna på året spenderades ju i Karibien på Guadeloupe. De blev mer jobb för Langley som guide ännu en gång. En fantastisk erfarenhet som du kan läsa mkt om ifall du följer bloggen ;)

Och vad är inte bättre än att även starta det nya året på Guadeloupe med tre månader framför sig med äventyr och massor med nya saker att uppleva och lära sig!!!

Så ja 2014, ta mig med storm! This is going to be a good one, I can feel it!