St Anne

Kritvit sand, turkost vatten, milslånga stränder, palmer, klarblå himmel och strålande solsken. Välkommen till St Anne som ligger på Grand-Terre, den andra ö-halvan av Guadeloupe. WOW! Här är riktig karibisk miljö. Mkt mer än borta på Basse-Terre där Fort Royal ligger. Ö-halvorna skiljer sig mkt från varandra. Basse-Terre har mkt mer dramatiskt landskap med mkt regnskog, bergigt och så klart Guadeloupes aktiva vulkan. Här på Grand-Terre är det som sagt mer likt som man tänker sig Karibien. Långa fina vita sandstränder med det mer turkosa vattnet och klarare vädret. Detta beror så klart mkt på att vulkanen gör att mycket moln stannar och håller sig kvar på andra ö-halvan. 

Idag är det premiär på utflykt till St Anne för mig alltså. En absolut fantastisk dag! Det är mer eller mindre "bara" transport hit sen är det fritt hopp och lek fram tills bussen går tillbaka till hotellet. Jag tipsar så klart om de bästa guldkornen som de inte får missa också. Här i St Anne har de den vackraste stranden på hela Guadeloupe :) varje dag är här även en liten marknad man kan besöka precis nere vid stranden. Här finns mkt mysiga restauranger längs med strandkanten och här är även en del butiker att gå i. Dagen började jag med en promenad i staden. Väldigt mysigt att kolla runt lite grann. Sen blev det så klart en sväng på marknaden också. Nu ligger jag på stranden och göttar mig. Tagit ett svalkande och välförtjänt dopp i havet. Feelgood listan spelas i hörlurarna. Jag har läst ut "Jag är Zlatan", en väldigt bra bok som jag rekommenderar er att läsa. Man får en helt ny bild utav honom. Och nu väntar en kycklingsallad på mig. 

Det är väldiga kontrast till igår när jag besteg vulkanen här på Guadeloupe för första gången. Jag och Karin (min guidekollega) hade turen att vi fick åka iväg tillsammans på den här utflykten igår. Karin har gjort den en gång innan och det var premiär för mig. Det är en lång rätt svår väg att köra. Vi hade bara 7 gäster så det räckte med den ena minibussen. Efter nästan 2 h i bussen var vi framme vid Vert Intense (vår samarbetspartners) kontor i St Cloud. Här fick vi lite kaffe och chansen att gå på toaletten. Efter ca 10 min till i bussen så var vi framme. Vi startade vår vandring på 500 m.ö.h, där vi sedan skulle ta oss upp på 1142 m.ö.h. 

I början går man genom regnskog innan man kommer upp lite mer på höjd och fortsätter längs med bergskammen. Så fantastisk natur. Det var behagligt klimat till att börja med. Lite svalare än nere vid kusten och lite lagom med vindpustar. Sen började det regna. Först lite grann, men sen öppnade himlen sig. Haha, herregud! Men såna häftiga kontrast i min vardag alltså. Och SOM jag saknat vandringen alltså. Jag har en förkylning i kroppen så kunde inte ta ut mig helt. Men vilken härlig känsla att vara uppe i bergen igen. Det var rätt molnigt tyvärr så fick inte se så mkt utav utsikten där uppifrån. Men ibland blev det lite luckor i molnen och då åkte alla kameror fram väldigt snabbt ;) en fantastisk dag! När vi klarat av vandringen blev det ett litet stopp på en jätte mysig picknickplats med underbar utsikt över havet. Här dukades det upp en sen lunch som bestod i pastasallad med kyckling och sen massor med färsk frukt till dessert - ananas och två sorters melon. Mums! 

Som sagt dessa kontrast är ju helt fantastiska. Ena dagen i solen stekandes på en strand, andra dagen är gortex jackan och vandringskängorna på för en utmanande dag i bergen. Vardagen och jobbet är helt enkelt underbart här i Karibien :) 

Tjarå! :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback