Jobbet som guide i paradiset

Alltså jag kommer sakna det här jobbet så himla mkt. Det är inte klokt! Det är verkligen som klippt och skuret för mig. Här får jag verkligen kombinera det administrativa med att vara ute på utflykter också. Det har varierat en del men oftast har jag tre utflykter i veckan och två dagar i activity desk. Plus att det är flygplatsen minst två dagar i veckan när vi har Langley gäster som kommer och ska åka hem. Under högsäsongen hade vi ankommande gäster från Göteborg ena veckan och Stockholm den andra veckan. Gästerna kommer på fredagar och åker hem på torsdagar. Vi har ca 1-1,5 h till flygplatsen i Pointe-á-Pitre från hotellet. Det beror väldigt mkt på hur trafiken ser ut. Det kommer mellan 70-100 gäster från Sverige varje vecka under högsäsongen. Plus att vi har en del andra gäster också, mestadels från Frankrike men även från andra länder. Sen utöver våra LTR transfers (Langley Travel transfers) har vi också andra arrivals och departures som vi i activity teamet hjälps åt med. Så vissa veckor har det blivit flygplatsen kanske 4-5 gånger. Jag kan ju lugnt säga att jag kan den vägen nu. Vi brukar skämta om att vi skulle kunna köra hela vägen till flygplatsen med ögonbindel så många gånger som man kört där nu. Jag känner till varenda grop i vägen och vet när alla skarpa kurvor kommer och liknande. Mkt tid spenderas alltså i våra minibussar. Jag har mer eller mindre kört minibuss varje dag sen jag kom ner hit - alltså under en 4 månaders period. Vi kör även gäster till våra olika utflykter också. Vissa dagar i activity desk är man mer chaufför än sitter i disken och får ta emot bokningar och frågor från gästerna. 

I activity desk ska man finnas till hands för gästerna. De kommer dit för att boka utflykter men också för att ställa alla sina frågor. Vare sig det gäller en utflykt, transportsätt, deras hemresa, fakta om Guadeloupe, att hyra bil, våra aktiviter på hotellområdet, bokning av tennis osv osv osv. Vissa kommer även dit för att bara prata och vara sociala. Det är ett väldigt socialt jobb jag har och jag känner att jag blivit mkt bättre på att vara öppen och social med människor som jag egentligen inte känner. Vilket är jätte bra. 

Jag har lärt mig så oerhört mkt under de här månaderna. Framför allt har jag lärt mig mkt om mig själv och att hantera olika situationer och olika sorters människor. Jag har fått öva på att ha lite mer kaos runt omkring mig, allt kan inte vara ordning och reda hela tiden. Vilket har varit jätte bra. Här på Guadeloupe hålls inte tider så strikt så det är också något jag fått öva på. Att inte stressa upp mig för att bussen är 5 min sen tex ;) haha! Gwada-style kallar vi det ;) 

Sen alla underbara utflykter som man får åka iväg på med gästerna. Min favorit är som ni kanske förstått Les Saintes :) tätt efter denna kommer Petite Terre. Ilet Caret och Langley Cruise är också två väldigt trevliga utflykter. Att åka in till Pointe-á-Pitre på marknaden är också väldigt trevligt. Sen finns där ju fortfarande utflykter som jag inte kommit iväg på än också. Lite tråkigt men jag tycker ändå att jag har fått ha några av de bästa :) 

Med andra ord jag kommer att sakna jobbet som guide i paradiset! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback